RPH B.MELAYU


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 
                                    ( PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME )

Mata pelajaran             :           Bahasa Melayu
Kelas                           :           1 Arif
Tarikh                          :           24 April  2012
Masa                            :           8.00 – 9.00  pagi
Bilanganmurid            :           :           25 orang
Tema                           :           Mari Bertani
Tajuk                           :           Buah-buahan Tempatan
Hasilpembelajaran       :           Pada akhir pelajaran murid dapat:-
A.    Menguasai isi kandungan
a.       Bercerita tentang  aktiviti di dusun buah-buahan.
b.      Menamakan peralatan yang digunakan untuk mengambil buah-buahan di dusun.
c.       Menamakan buah-buahan selain daripada yang terdapat dalam gambar.
d.      Menyenaraikan buah-buahan tempatan dan luar negara yang murid ketahui.

B.     Membina kemahiran saintifik, berfikir  dan strategi berfikir
a.       Menyediakan peralatan untuk mengambil buah-buahan.
b.      Membuat jus berasaskan buah-buahan.
c.       Melayari internet untuk mencari maklumat tentang kegunaan buah-buahan.
d.      Melukis dan mewarna gambar buah-buahan.

C.     Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
a.       Bekerjasama dengan pelajar lain semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan.
b.      Menanamkan semangat berbudi kepada tanah.
Konsep/Prinsip/Hukum:                a.  Penanaman buah-buahan merupakan aktiviti yang      berfaedah, mendatangkan hasil dan merupakan sumber pendapatan Negara kita.                                                                           
c.       Penanaman buah-buahan aktiviti pertanian selain daripada penanaman sayur-sayuran, getah, padi dan sebagainya.
d.      Penanaman buah-buahan merupakan aktiviti pertanian yang penting sebagai sumber makanan.
           
Bahan bantu belajar                     :  Poster, buah-buah sebenar atau buah-buahan plastik, kertas    majong, kertas lukisan, marker pen dan warna.
Pengetahuan sedia ada             :  Murid pernah pergi ke dusun buah-buahan di tempat tinggal mereka.

Fasa

Isi Kandungan
AktivitiPengajarandanPembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
AktivitiMurid

Langkah 1
(5 minit)

 1.Terdapat pelbagai    aktiviti yang dijalankan di sesebuah kawasan.

1.      Guru memaparkan tayang video.


1.      Murid melihat tayangan video yang dipaparkan oleh guru.
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas melalui tayangan video.


Langkah 2
(10 minit)

.      Antara aktiviti yang dijalankan ialah penanaman buah-buahan iaitu di dusun.


1.      Mengutarakan persoalan utama.
Apakah buah-buahan tempatan yang terdapat dalam gambar.

1.      Murid melihat dan meneliti gambar-gambar yang terdapat dalam video.

2.      Murid menamakan buah-buahan yang terdapat dalam video.

3.      Murid menamakan juga buah-buahan tempatan selain daripada yang terdapat dalam gambar.

Strategi /
Teknik:

Penyoalan secara kelas

Langkah 3
(10 minit)

1.    Kegunaan buah-buahan tempatan seperti dibuat jus.

2.    Kata kerja

1.      Guru meminta murid bercerita tentang cara-cara penyediaan jus buah-buahan.

2.      Guru memberi arahan agar murid menyenaraikan kata kerja yang telah dinyatakan oleh rakan mereka secara kumpulan di atas kertas majong yang diedarkan oleh guru.

3.      Guru menuliskan semua kata kerja yang telah diberkan oleh murid.

1.           Beberapa orang murid bercerita tentang cara-cara penyediaan jus secara bergilir-gilir.

2.           Murid menyenaraikan kata kerja yang telah dinyatakan oleh rakan-rakan mereka di atas kertas majong secara berkumpulan. Seterusnya murid membentangkan semua kata kerja yang telah mereka perolehi.

Strategi / Teknik:

Mendengar dan bertutur.

Langkah 4
(15 minit)

       Membina ayat sama ada ayat tunggal atau ayat majmuk.

1.      Guru mengarahkan murid membina ayat secara kumpulan,



2.      Membimbing murid mengikut kumpulan.

1.Berbincang dalam kumpulan membina ayat menggunakan kata kerja yang telah disenaraikan oleh guru.

2.Wakil kumpulan membentangkan ayat-ayat yang telah mereka bina.


Strategi  Teknik:-

Perbincangan dan pembentangan dalam kumpulan.

Langkah 5
(15 minit)

       Ayat tunggal dan ayat majmuk.


1.      Guru mengarahkan murid membuat latihan membina 5 ayat secara bertulis.

1.      Murid membuat latihan membina 5 ayat di dalam buku latihan.


Penutup
(5 minit)

 
Nyanyian lagu ‘Musim Buah-buahan’
 
1.      Guru mengarahkan murid membaca senikata lagu dan menyanyikannya

1.      Murid membaca senikata lagu dan menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.

Strategi/ Teknik:

Nyanyian



                                             RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2
( PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME )

Mata pelajaran :           Bahasa Melayu
Kelas                           :           1 Arif
Tarikh                          :           25 April  2012
Masa                            :           8.30 – 9.30  pagi
Bilanganmurid            :           :           25 orang
Tema                           :           Mari Bertani
Tajuk                           :           Ternakan Ikan
Hasil pembelajaran      :           Pada akhir pelajaran murid dapat:-
                                A.  Menguasai isi kandungan
a.       Menulis maklumat yang diperolehi daripada lawatan ke kolam ternakan ikan.
b.      Bercerita tentang pengalaman mereka semasa cuti ketika membantu datuk memelihara ikan keli.
c.       Menulis maklumat tentang cara-cara menangkap ikan.
d.      Memberi nama-nama ikan yang mereka ketahui.

B.     Membina kemahiran saintifik, berfikir  dan strategi berfikir
a.       Membuat lawatan ke sebuah kolam menternak ikan.
b.      Melayari internet untuk mendapatkan maklumat.
c.       Menyatakan peralatan untuk memelihara ikan.
d.      Menggunting dan menampal gambar-gambar ikan.

C.     Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
a.       Bekerjasama  dalam aktiviti kumpulan.
b.      Mengetahui kepentingan pertanian seperti menternak.


Konsep/Prinsip/Hukum:             a.  Penternakan ikan merupakan aktiviti berfaedah dan mendatangkan hasil.
                                                   b.penternakan ikan bukan sahaja ikan air tawar tetapi juga ikan air masin.                             
           
Bahan bantu belajar    :               Gambar, gunting, gam, manila kad

Pengetahuan sedia ada            :  Murid pernah melihat kolam penternakan ikan di tempat tinggal mereka.




Fasa

Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
AktivitiMurid

Langkah 1
(5 minit)

1.      Terdapat pelbagai    aktiviti yang dijalankan di sesebuah kawasan.

1.      Guru menunjukkan sebuah akuarium kecil kepada murid-murid.


1.      Murid memberitahu kegunaan akuarium.
Strategi/
Teknik:

Penyoalan seluruh kelas.


Langkah 2
(15 minit)

1.      Antara aktiviti yang dijalankan ialah penternakan ikan.


1.      Guru membawa murid melawat ke kolam ikan sekolah.

 


1.      Murid menulis maklumat yang mereka perolehi daripada lawatan tersebut secara kumpulan.

2.      Wakil setiap kumpulan membentangkan  maklumat yang mereka perolehi.

Strategi /
Teknik:

Penyoalan.

Pembentangan





Langkah 3
(10 minit)

  1. Ayat tunggal dan ayat majmuk.




1.      Guru meminta murid menulis ayat tunggal dan ayat majmuk tentang lawatan ke kolam.

1.           Murid menulis 5 ayat tunggal dan ayat majmuk di dalam buku latihan.

Strategi/ Teknik:

Menulis

Langkah 4
(15 minit)

1.      Bercerita



  1. Guru mengarahkan murid membaca cerita secara kelas, kumpulan dan individu.


  1. Murid membaca cerita secara kelas, kumpulan dan individu.

  1. Murid cuba menyampaikan semula cerita yang telah dibaca.

  1. Murid bercerita tentang pengalaman mereka pada masa cuti tentang penternakan ikan.


Strategi/
Teknik:

Bercerita


Langkah 5
(10 minit)

1.      Cara-cara penangkapan ikan.

1.      Guru mengarahkan murid menyatakan
               cara-cara              penangkapan ikan  secara kumpulan.


2.      Guru meminta murid menyatakan peralatan yang digunakan untuk menangkap ikan secara kumpulan.

1.Berbincang dalam kumpulan menyatakan cara-cara dan peralatan yang digunakan untuk menangkap ikan.


2.Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.


Strategi/  Teknik:

Perbincangan dan pembentangan dalam kumpulan.
Penutup
(5 minit)
Lagu ‘Mari Berkebun’
Irama lagu ‘Senangnya dalam Hati’



  1. Guru mengarahkan murid membaca senikata dan menyanyikan lagu ‘Mari Berkebun’
  1. Murid membaca senikata dan menyanyikan lagu ‘Mari Berkebun’




Strategi/
Teknik:

Nyanyian

                                                                           

                                              RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
(PENDEKATAN OBJEKTIVISME)

Mata pelajaran :           Bahasa Melayu
Kelas                           :           1 Arif
Tarikh                          :           26 April 2012
Masa                            :           11.20 – 12.20  pagi
Bilangan murid           :            25 orang
Tema                           :           Mari Bertani
Tajuk                           :           Seronoknya Bercucuk Tanam
Objektif                       :           Pada akhir pelajaran murid dapat:-
a.       Menamakan sayur-sayuran dengan betul
b.      Mengetahui peralatan untuk bercucuk tanam
c.       Menyatakan faedah bercucuk tanam atau berkebun.
Pengetahuan sedia ada           :  Murid pernah melihat dan berkebun di rumah atau di sekolah

Konsep                                   :a. Mendedahkan murid kepada cara-cara bercucuk tanam.
                                             b. Sayur-sayuran memberi kita banyak faedah dan kebaikan.
                           
Bahan bantu mengajar              : Gambar, petikan
Nilai                                          : Kerajianan, bekerjasama




Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set Induksi
-Terdapat pelbagai aktiviti yang dijalankan di sesebuah kampung seperti menanam bunga atau berkebun sayur.

-Guru menunjukkan beberapa jenis sayur-sayuran.
-Guru mengarahkan murid menamakan sayur-sayuran tersebut.
-Guru menunjukkan sepasu pokok bunga.


-Murid melihat sayuran yang ditunjukkan oleh guru.
-Murid menamakan sayur tersebut.

-Murid melihat sepasu pokok bunga yang ditunjukkan oleh guru.


Langkah 1
-Antara aktiviti yang dijalankan ialah bercucuk tanam.



-Guru bersoaljawab dengan murid berkaitan peralatan untuk bercucuk tanam.
-Guru bersoal jawab berkaitan faedah bercucuk tanam.
-Guru memperbetulkan jawapan murid.
-Murid menjawab soalan guru.


-Murid mengemukakan jawapan mereka.

Langkah 2
-Hasil makanan daripada sayur.
-
-    

-Terdapat pelbagai jenis kuih yang boleh dibuat berasaskan buah pisang.




-Guru memperdengarkan bacaan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.

-Murid mendengar bacaan guru dengan teliti.



-Terdapat pelbagai jenis kuih yang boleh dibuat berasaskan buah pisang.

-Guru mempamerkan gambar-gambar kuih yang diperbuat daripada pisang.

-Guru membaca nama-nama kuih tersebut dan meminta murid mengikut bacaan guru.

-Murid melihat gambar yang dipamerkan oleh guru dan mengikut bacaan guru.

-Nyanyian lagu ’Buah-buahan’
-Guru mempamerkan senikata lagu dan memperdengarkan nyanyian kepada murid-murid.
-Murid menyanyikan lagu ’Buah-buahan’ bersama-sama.








4 comments: