RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
( PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME )
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 1 Arif
Tarikh : 24 April 2012
Masa : 8.00 – 9.00 pagi
Bilanganmurid : : 25 orang
Tema : Mari Bertani
Tajuk : Buah-buahan Tempatan
Hasilpembelajaran : Pada
akhir pelajaran murid dapat:-
A. Menguasai
isi kandungan
a. Bercerita
tentang aktiviti di dusun buah-buahan.
b. Menamakan
peralatan yang digunakan untuk mengambil buah-buahan di dusun.
c. Menamakan
buah-buahan selain daripada yang terdapat dalam gambar.
d. Menyenaraikan
buah-buahan tempatan dan luar negara yang murid ketahui.
B. Membina
kemahiran saintifik, berfikir dan strategi
berfikir
a. Menyediakan
peralatan untuk mengambil buah-buahan.
b. Membuat
jus berasaskan buah-buahan.
c. Melayari
internet untuk mencari maklumat tentang kegunaan buah-buahan.
d. Melukis
dan mewarna gambar buah-buahan.
C. Mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni
a. Bekerjasama
dengan pelajar lain semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan.
b. Menanamkan
semangat berbudi kepada tanah.
Konsep/Prinsip/Hukum: a. Penanaman buah-buahan merupakan aktiviti
yang berfaedah, mendatangkan hasil
dan merupakan sumber pendapatan Negara kita.
c. Penanaman
buah-buahan aktiviti pertanian selain daripada penanaman sayur-sayuran, getah,
padi dan sebagainya.
d. Penanaman
buah-buahan merupakan aktiviti pertanian yang penting sebagai sumber makanan.
Bahan bantu belajar : Poster, buah-buah sebenar atau buah-buahan
plastik, kertas majong, kertas
lukisan, marker pen dan warna.
Pengetahuan sedia ada :
Murid pernah pergi ke dusun buah-buahan di tempat tinggal mereka.
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
AktivitiPengajarandanPembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
AktivitiMurid
|
|||
Langkah 1
(5 minit)
|
1.Terdapat pelbagai aktiviti yang dijalankan di sesebuah
kawasan.
|
1.
Guru memaparkan
tayang video.
|
1. Murid
melihat tayangan video yang dipaparkan oleh guru.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas melalui tayangan
video.
|
Langkah 2
(10 minit)
|
. Antara
aktiviti yang dijalankan ialah penanaman buah-buahan iaitu di dusun.
|
1. Mengutarakan
persoalan utama.
Apakah buah-buahan tempatan yang
terdapat dalam gambar.
|
1. Murid
melihat dan meneliti gambar-gambar yang terdapat dalam video.
2.
Murid menamakan
buah-buahan yang terdapat dalam video.
3.
Murid menamakan juga
buah-buahan tempatan selain daripada yang terdapat dalam gambar.
|
Strategi /
Teknik:
Penyoalan secara kelas
|
Langkah 3
(10 minit)
|
1. Kegunaan
buah-buahan tempatan seperti dibuat jus.
2. Kata
kerja
|
1. Guru
meminta murid bercerita tentang cara-cara penyediaan jus buah-buahan.
2. Guru
memberi arahan agar murid menyenaraikan kata kerja yang telah dinyatakan oleh
rakan mereka secara kumpulan di atas kertas majong yang diedarkan oleh guru.
3. Guru
menuliskan semua kata kerja yang telah diberkan oleh murid.
|
1.
Beberapa orang murid
bercerita tentang cara-cara penyediaan jus secara bergilir-gilir.
2.
Murid menyenaraikan
kata kerja yang telah dinyatakan oleh rakan-rakan mereka di atas kertas
majong secara berkumpulan. Seterusnya murid membentangkan semua kata kerja
yang telah mereka perolehi.
|
Strategi / Teknik:
Mendengar dan bertutur.
|
Langkah 4
(15 minit)
|
Membina
ayat sama ada ayat tunggal atau ayat majmuk.
|
1. Guru
mengarahkan murid membina ayat secara kumpulan,
2. Membimbing
murid mengikut kumpulan.
|
1.Berbincang dalam
kumpulan membina ayat menggunakan kata kerja yang telah disenaraikan oleh
guru.
2.Wakil kumpulan membentangkan
ayat-ayat yang telah mereka bina.
|
Strategi Teknik:-
Perbincangan dan pembentangan dalam
kumpulan.
|
Langkah 5
(15 minit)
|
Ayat tunggal dan ayat
majmuk.
|
1. Guru
mengarahkan murid membuat latihan membina 5 ayat secara bertulis.
|
1. Murid
membuat latihan membina 5 ayat di dalam buku latihan.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Nyanyian
lagu ‘Musim Buah-buahan’
|
1. Guru
mengarahkan murid membaca senikata lagu dan menyanyikannya
|
1. Murid
membaca senikata lagu dan menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.
|
Strategi/ Teknik:
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2
( PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME )
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 1 Arif
Tarikh : 25 April 2012
Masa : 8.30 – 9.30 pagi
Bilanganmurid : : 25 orang
Tema : Mari Bertani
Tajuk : Ternakan Ikan
Hasil
pembelajaran : Pada akhir pelajaran murid dapat:-
A. Menguasai isi kandungan
a. Menulis
maklumat yang diperolehi daripada lawatan ke kolam ternakan ikan.
b. Bercerita
tentang pengalaman mereka semasa cuti ketika membantu datuk memelihara ikan
keli.
c. Menulis
maklumat tentang cara-cara menangkap ikan.
d. Memberi
nama-nama ikan yang mereka ketahui.
B. Membina
kemahiran saintifik, berfikir dan strategi
berfikir
a. Membuat
lawatan ke sebuah kolam menternak ikan.
b. Melayari
internet untuk mendapatkan maklumat.
c. Menyatakan
peralatan untuk memelihara ikan.
d. Menggunting
dan menampal gambar-gambar ikan.
C. Mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni
a. Bekerjasama dalam aktiviti kumpulan.
b. Mengetahui
kepentingan pertanian seperti menternak.
Konsep/Prinsip/Hukum: a. Penternakan
ikan merupakan aktiviti berfaedah dan mendatangkan hasil.
b.penternakan ikan bukan sahaja ikan air tawar tetapi juga ikan air
masin.
Bahan bantu belajar : Gambar, gunting, gam, manila kad
Pengetahuan
sedia ada : Murid pernah melihat kolam penternakan ikan di
tempat tinggal mereka.
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
AktivitiMurid
|
|||
Langkah
1
(5
minit)
|
1.
Terdapat pelbagai
aktiviti yang dijalankan di sesebuah kawasan.
|
1.
Guru menunjukkan sebuah akuarium kecil kepada
murid-murid.
|
1.
Murid memberitahu kegunaan akuarium.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan
seluruh kelas.
|
Langkah
2
(15
minit)
|
1.
Antara aktiviti yang dijalankan ialah penternakan
ikan.
|
1.
Guru membawa murid melawat ke kolam ikan sekolah.
|
1.
Murid menulis maklumat yang mereka perolehi daripada
lawatan tersebut secara kumpulan.
2.
Wakil setiap kumpulan membentangkan maklumat yang mereka perolehi.
|
Strategi
/
Teknik:
Penyoalan.
Pembentangan
|
Langkah
3
(10
minit)
|
|
1. Guru
meminta murid menulis ayat tunggal dan ayat majmuk tentang lawatan ke kolam.
|
1.
Murid menulis 5 ayat
tunggal dan ayat majmuk di dalam buku latihan.
|
Strategi/ Teknik:
Menulis
|
Langkah 4
(15 minit)
|
1.
Bercerita
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Bercerita
|
Langkah 5
(10 minit)
|
1. Cara-cara
penangkapan ikan.
|
1. Guru
mengarahkan murid menyatakan
cara-cara penangkapan ikan secara kumpulan.
2. Guru
meminta murid menyatakan peralatan yang digunakan untuk menangkap ikan secara
kumpulan.
|
1.Berbincang
dalam kumpulan menyatakan cara-cara dan peralatan yang digunakan untuk
menangkap ikan.
2.Wakil kumpulan membentangkan
hasil perbincangan mereka.
|
Strategi/ Teknik:
Perbincangan dan pembentangan dalam
kumpulan.
|
Penutup
(5 minit)
|
Lagu
‘Mari Berkebun’
Irama
lagu ‘Senangnya dalam Hati’
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Nyanyian
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
(PENDEKATAN
OBJEKTIVISME)
Mata pelajaran : Bahasa
Melayu
Kelas : 1 Arif
Tarikh : 26 April 2012
Masa : 11.20 – 12.20 pagi
Bilangan murid :
25 orang
Tema : Mari Bertani
Tajuk : Seronoknya Bercucuk Tanam
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat:-
a. Menamakan
sayur-sayuran dengan betul
b. Mengetahui
peralatan untuk bercucuk tanam
c. Menyatakan
faedah bercucuk tanam atau berkebun.
Pengetahuan sedia ada :
Murid pernah melihat dan berkebun di rumah atau di sekolah
Konsep :a.
Mendedahkan murid kepada cara-cara bercucuk tanam.
b.
Sayur-sayuran memberi kita banyak faedah dan kebaikan.
Bahan bantu mengajar : Gambar, petikan
Nilai : Kerajianan,
bekerjasama
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
|
-Terdapat pelbagai aktiviti yang dijalankan di
sesebuah kampung seperti menanam bunga atau berkebun sayur.
|
-Guru menunjukkan beberapa jenis sayur-sayuran.
-Guru mengarahkan murid menamakan sayur-sayuran
tersebut.
-Guru menunjukkan sepasu pokok bunga.
|
-Murid melihat sayuran yang ditunjukkan oleh
guru.
-Murid menamakan sayur tersebut.
-Murid melihat sepasu pokok bunga yang
ditunjukkan oleh guru.
|
|
Langkah 1
|
-Antara aktiviti yang dijalankan ialah bercucuk
tanam.
|
-Guru bersoaljawab dengan murid berkaitan
peralatan untuk bercucuk tanam.
-Guru bersoal jawab berkaitan faedah bercucuk
tanam.
-Guru memperbetulkan jawapan murid.
|
-Murid menjawab soalan guru.
-Murid mengemukakan jawapan mereka.
|
|
Langkah 2
|
-Hasil makanan daripada sayur.
|
-
|
-
|
|
-Terdapat pelbagai jenis kuih yang boleh dibuat
berasaskan buah pisang.
|
-Guru memperdengarkan bacaan teks dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
|
-Murid mendengar bacaan guru dengan teliti.
|
|
|
|
-Terdapat pelbagai jenis kuih yang boleh dibuat
berasaskan buah pisang.
|
-Guru mempamerkan gambar-gambar kuih yang
diperbuat daripada pisang.
-Guru membaca nama-nama kuih tersebut dan
meminta murid mengikut bacaan guru.
|
-Murid melihat gambar yang dipamerkan oleh guru
dan mengikut bacaan guru.
|
|
-Nyanyian lagu ’Buah-buahan’
|
-Guru mempamerkan senikata lagu dan
memperdengarkan nyanyian kepada murid-murid.
|
-Murid menyanyikan lagu ’Buah-buahan’
bersama-sama.
|
|
Nanti boleh akak tiru...tahniah!
ReplyDeleteOk. tak de masalah kak. Kita berkongsi ilmu.
DeleteRPH yang sangat baik untuk dikongsi....
ReplyDeleteTerimakasih
ReplyDelete